HDR (High Dynamic Range) una possibilitat per salvar situacions difícils

Mai m’havia interessat per l’HDR. Com que vinc del món de la diapositiva, seguia pensant que una foto s’ha de fer en el moment de fer-la i no després a l’ordinador. De fet, segueixo pensant igual, però sóc menys radical. Ara penso que, realment, la vista funciona molt diferent d’una càmera i que, per tant, una fotografia no sempre podrà il·lustrar el que veuen els nostres ulls. Quines són aquestes diferències? Segons la meva manera de veure-ho, n’hi ha dues de molt importants:

  • El nostre sistema de visió està basat en un captador d’imatges i un processador d’aquestes imatges, exactament igual que les càmeres digitals. Però el nostre processador d’imatges té memòria, cosa que no tenen els ordinadors de les càmeres digitals. Quan nosaltres veiem una escena, el nostre sistema de visió utilitza molta informació que tenim guardada a la memòria en lloc de processar tot el que els nostres ulls han captat i que envien al cervell a través del nervi òptic. Per quin motiu? Doncs perquè és més econòmic utilitzar informació guardada a la memòria que processar-ne de nova i la natura està plena de sistemes d’estalvi d’energia. Aquest n’és un bon exemple. La prova és que sovint no som capaços de reconèixer canvis evidents en situacions habituals. Quants cops hem preguntat a un amic si s’ha canviat les ulleres i ens diu que ja fa dos mesos? Quantes vegades la nostra parella ens ha de dir “No notes res diferent?” perquè ens adonem que s’ha canviat el pentinat o s’ha tintat els cabells? Quan reconeixem parts d’una escena, el cervell agafa la informació que ja coneix d’aquella escena i l’hi col·loca. I es queda tan ample. El bon fotògraf aprèn a mirar, a fixar-se en els detalls, a copsar la brillantor de la vegetació, la calitja, els reflexos, les ombres massa profundes, etc i a composar i exposar les fotografies tenint en compte el que realment hi ha, no el que es veu en un primer cop d’ull.
  • La segona gran diferència és que nosaltres hi veiem de forma continuada i, en canvi, les càmeres hi veuen de manera instantània. I aquesta diferència és essencial. Davant d’una escena, nosaltres processem la quantitat de llum que necessitem per a cada sector i podem veure perfectament els detalls a les llums més altes i a les ombres més profundes. El cervell es fixa molt més en les zones fosques i capta molt ràpidament les clares. Fem la prova. Davant d’una escena amb un alt contrast tanquem els ulls i els obrim i tanquem un sol cop tan ràpidament com puguem. Veurem només les zones més clares i les fosques ens passaran completament inadvertides. Això és el que fa la càmera. Pren tota l’escena amb la mateixa obertura de diafragma i amb el mateix temps d’exposició i, si hi ha prou diferències de llum entre les zones clares i les fosques només pot captar els detalls de les més lluminoses o de les més ombrívoles. Les miniatures que obren aquesta entrada en són un bon exemple.

L’HDR pot servir per aproximar-nos una mica al que el nostre sistema de visió pot veure. La tècnica és molt senzilla: fer diverses fotografies amb diverses exposicions, ajuntar-les totes i utilitzar de cada imatge la part que ens interessa. El resultat final depèn més de l’habilitat de qui hi s’ha assegut davant de l’ordinador que no pas de l’aplicació d’unes tècniques molt depurades. La imatge que veieu a continuació és el resultat de més de dues hores de feina.

Per fer-la he utilitzat:

  • Lightroom 3.2 per revelar les imatges
  • Photomatix Pro 4.0.2 per barrejar les cinc imatges i escollir quina part és la més adequada de cada imatge. És un procés molt automatitzat en el que hi ha una certa capacitat per intervenir. De fet, he canviat alguns paràmetres de la imatges que el programa treu per defecte perquè s’assembli més a la fotografia que desitjo
  • PhotoShop per acabar de polir alguns detalls. He carregat la imatge que m’ha proporcionat Photomatrix i l’he apilat amb les cinc originals i, amb la tècnica de màscara de capa, he anat recuperant parts de les imatges originals que m’agradaven més que la combinada.
  • Lightroom 3.2 per acabar l’aspecte general de la imatge final.

No estic del tot descontent del resultat que he obtingut però, sincerament, prefereixo tornar al lloc a fer la fotografia en un moment en que les condicions d’il·luminació siguin més adequades. Té diversos avantatges:

  • M’agrada més la feina de camp que la d’ordinador
  • És més saludable
  • Sempre es poden descobrir nous indrets
  • És més probable conèixer persones interessants voltant pel món que no pas assegut a l’ordinador
  • Es poden trobar noves oportunitats fotogràfiques pel camí. Tancat a casa és més difícil!
  • Al cap i a la fi, em dedico a la fotografia de la natura per estar en contacte amb la natura, no per passar-me el dia davant de l’ordinador! Ja m’hi he d’estar prou!!!

Tanmateix, la tècnica d’HDR és aquí i és una bestiesa negar-la. I, com tot a la vida, segur que té les seves coses bones!

  1. Albert Reply

    M’ha agradat molt com has explicat la tècnica HDR; a mi m’agrada fer-la servir per exagerar els colors i generalment donar-li un aspecte bastant “tètric” 🙂

    De totes maneres, estic d’acord mab tu que millor estar pujant muntanyes que assegut davant de l’ordinador.

    • francesc Reply

      Jo procuro evitar-ho i faig tot el possible per fer les fotos en el moment en que la llum és adequada. Però a vegades, no hi ha més remei!

      Tanmateix, aquesta prova és això, només una prova!

  2. Montse Reply

    Tot molt interessant, pero la conclusió el millor, al final seriem mes informatics q fotografs pr en certes ocasions ens pot salvar, de certes situacions critiques, ja que no sempre podem tornar-hi, es questio de saber-ho utilitzar…. no?

    • francesc Reply

      Jo penso que és una qüestió personal. Hi ha qui ho passa bé davant de l’ordinador i hi ha qui prefereix tornar als llocs tants cops com calgui. Aquesta tècnica no és nova. Ja s’aplicava a la fotografia química, però comportava molta més feina. Amb les tècniques actuals l’ordinador fa una bona part d’aquesta feina feina i, per tant, ara és accessible a un públic més ampli.

      Senzillament, aquí ho tenim. Utilitzar-ho o no i quan és una decisió personal.

  3. Ric@rd Reply

    bona nit Francesc,
    és el primer cop que he entès fàcilment com “funciona” l’HDR, gràcies mestre
    però jo, com tu, prefereixo voltar per la natura i capturar l’instant malgrat no aconseguir fotos “perfectes”
    una abraçada, i ja saps, aviat les orquídies seran a punt…
    s@lut

    • francesc Reply

      Gràcies a tu, Ricard pel comentari. Ja saps que sóc fotógraf per poder estar a la natura i no naturalista per trobar motius per fotografiar!

      Una abraçada

      Francesc

  4. OlegueroleguerOl Reply

    Hola Francesc.

    M’ha fet gràcia trobar aquest post perquè fa uns anys vaig ser alumne teu al CITM i precisament vaig fer el projecte final sobre l’HDR.
    Estic molt d’acord amb el que has escrit, sempre és millor fer treball de camp que d’oficina. Però investigant una mica es pot minimitzar el temps dedicat a l’ordinador i maximitzar-ne els resultats. De la imatge que utilitzes per exemplificar l’article n’has obtingut un bon resultat però estic segur que no t’ha agradat passar-t’hi dues hores.
    Fent el projecte vaig “descobrir” una tècnica que permet fusionar les múltiples exposicions molt àgilment i amb total control per part del fotògraf (cosa que pocs softwares i plugins permeten) i utilitzant només Photoshop.
    Es tracta d’utilitzar la informació de lluminància de cada exposició com a màscara de capa. Així es poden “seleccionar” molt millor les altes o baixes llums.
    Aquesta imatge d’exemple la podries tenir llesta en aprox. 20 minuts!! I amb uns resultats excelents.

    Em sembla que m’he allargat una mica massa… una salutació!
    I si t’interessa t’ensenyaré encantat com processo els HDR.

    • francesc Reply

      Hola Oleguer,

      Ja ho té això de fer classes, et vas trobant alumnes arreu!!! I, sincerament, sempre és una satisfacció veure que us han quedat ganes de comunicar-vos amb mi! Estaré encantat de rebre una classe teva de com processes tu els HDR. Tot i que no utilitzo gaire aquesta tècnica, he de reconèixer que té les seves aplicacions i estalviar temps sempre és desitjable.

      A més, he d’estar al dia de com es poden fer les coses. Fer classes significa també haver d’estar aprenent sempre!

      Quan i com ho podem fer?

      Gràcies i una abraçada

      Francesc

Leave a Reply to Ric@rd Cancel reply

*

captcha *